Nyt madkulturelt netværk vil stille skarpt på samarbejdet blandt Helsingørs restauranter, spisesteder og cafeer. I starten af måneden var i alt 25 virksomheder tilmeldt for at tage hul på de mange muligheder, som bare venter på at blive gjort til virkelighed.

Helsingør lægger årligt toppede brosten, historiske rammer og skrå brædder til et væld af koncerter, festivaler, teater og events. Aktiviteter, der ikke kun tiltrækker kommunens egne borgere, men som også bidrager til besøgende og gæster fra resten af landet og udland. Det smitter af på byens næringsliv, som selv gennem længere tid har ønsket at styrke samarbejdet på tværs af restauranter, cafeer og spisesteder. Tidligere på måneden samledes så en række aktører af cafeer, restauratanter og spisesteder for første gang for at identificere, hvordan man i fremtiden kan arbejde skarpere, erfaringsudveksle og samskabe. Bag initiativet står Restaurant MOS, kulturhuset Toldkammeret og Helsingør Handel.

”Initiativet ser dagens lys, fordi vi mærker, at der er en lyst og plads til at skabe et fælles forum, hvor vi kan samarbejde på kryds og tværs. Det er en oplagt mulighed for at styrke båndene blandt lokale leverandører, skabe fælles events, arbejde skarpere, når vi taler om dele viden og erfaringer, men også at styrke Helsingør som destination”, siger Christian Dürr-Henriksen fra kulturhuset Toldkammeret. Kim Bache fra Helsingør Handel supplerer:

”Vi glæder os meget over dette første introduktionsmøde, hvor der kom masser af inputs på bordet til, hvordan vi kan bruge dette forum i fremtiden. Den store tilslutning fra en bred gruppe af restauranter, cafeer og spisehuse tyder på, at vi har ramt et behov i det lokale handelsliv, og at der er et stort potentiale, når vi styrker både videndeling og erfaringer imellem os.”

”Sammen kan vi sparre og udvikle vores forretninger ved i fællesskab at lave nye events og bruge hinanden til at sætte fokus på lokalt producerede varer og friske lokale råvarer. Så vi ser meget frem til – sammen med byens mange mad-aktører – at være med til at fremme gastronomien i byen,” afrunder Maria Glerup, Restaurant Mos.

Netværket favner indtil videre Appetit, Casper Grøn, Comwell Borupgaard, Helsingør Handel, Kagefryd, Konventum, Kuriusom, Restaurant Kaj, Restaurant MOS, kulturhuset Toldkammeret, Strandvejsristeriet, Kulturværftet, Album Bar, Søfartsmuseet, Fransisco, Gæstgivergården, Helsingør Røgeri, Karisma, Kulturværftets Madmarked, La Piazza, Nordsjællands Catering, Ofelia, Restaurant Strejf, Rådmand Davids og Sundbusserne. Stadig er der plads til og håb om mange flere i netværket.

Næste møde finder sted hos restaurant Kaj den 17. april. Er du interesseret i at høre nærmere eller at deltage, er du velkommen til at skrive til Christian Durr Henriksen på cdh03@helsingor.dk

Faktaboks:

Maden som mål

Af Wonderful Copenhagens analyse af turismen i Helsingør fra 2022 fremgår det, at især af maden – foruden entrebilletter, er i fokus, når turisterne besøger byen. Hele 34 procent af de besøgende spiser på en eller flere restauranter, mens de er byen.

Lokale producenter

Helsingør bugner af skaberkraft og lokale producenter, der tæller bl.a. bagere, grøntsagsproducenter, vingårde, hønsegårde, æble plantager, destillerier, røgerier, bryghuse og kafferisterier.

Mød initiativtagerne her:

Helsingør Handel https://helsingorhandel.dk/

Restaurant Mos https://www.restaurantmos.dk/

Kulturhuset Toldkammeret https://kuto.dk/toldkammeret