Virtuel performance sætter kursen for fremtidens teater

Det sidste år har vist os alle, hvor skrøbeligt vores kulturliv er, og hvor svært det er at omsætte en tung traditionel tilgang til scenekunst med den digitale virkelighed omkring os. Performancen Artificial Awakening vil som den første af sin slags foregå både fysisk og virtuelt, så publikum på tværs af geografi kan opleve den samtidigt. Den kan opleves fra den 28. maj fysisk på Kulturværftet i Helsingør og virtuelt hos Bombina Bombast i Malmø, i Huset CPH i Magstræde København og ved Nordiak Teaterlaboratorium – Odin Teatret i Holstebro. Den er en del af det større initiativ XR BLACK BOX bakket op af flere betydelige danske scenekunstaktører, som fx Teater Sort/Hvid, Hotel Pro Forma og Det Kongelige Teater.

Artificial Awakening handler om kunstig intelligens i mødet med mystik og spiritualitet. Det er en 60-minutters interaktiv og multisensorisk, immersiv performance. ‘Artificial Awakening’ eller oversat ‘kunstig opvågning’ er dobbelttydig forklarer instruktør Jakob la Cour og uddyber: “Det handler på den ene side om en kunstig intelligens, der er i en opvågningsproces, som publikum bevidner og bliver en del af, og på den anden side om at blive vækket af det kunstige til nye bevidsthedsniveauer.” Han siger videre, at intentionen er at publikum kommer på en ceremoniel rejse, der stimulerer en mystisk væren i et intimt algoritmisk møde med et AI-drevet digitalt væsen.

En udvidelse af scenerummet

Det er et emne, der på mange måder kan være svært at iscenesætte på de klassiske skrå brædder. Her åbner det virtuelle rum for nogle helt unikke muligheder som fx at ophæve tyngdekraften eller transportere publikum pludseligt fra et sted til et andet.

Men Artificial Awakening er ikke kun virtuelt, faktisk er publikum i over halvdelen af performancen til stede i virkeligheden. Med andre ord bliver VR en udvidelse af mulighedsrummet for scenen og ikke mindst en total omslutning af publikum, der forstærker ønsket om, at Artificial Awakening skal facilitere et nærværende møde med en digital entitet og bevæge publikum gennem flere dimensioner mod nye erkendelser.

Et fælles initiativ

Bag Artificial Awakening står producent Mads Damsbo fra Makropol og instruktør Jakob la Cour fra JAKOB LA COUR STUDIO, som under corona fandt sammen om deres fælles drøm om at skabe live oplevelser i virtual reality (VR). Den nyeste udvikling inden for området har nemlig gjort det muligt, at flere mennesker kan mødes virtuelt på samme tid og dermed trodse kedelige corona-restriktioner og samtidigt åbne for helt nye muligheder for scenekunsten. Med støtte fra Statens Kunstfonds særpulje Sammen om Kunsten fik de en bevilling til at starte projektet XR BLACK BOX, hvis formål er at undersøge feltet, udvikle en metode og dele det i et nationalt branchenetværk.

Som et led i initiativet XR BLACK BOX er Artificial Awakening en første afprøvning af metoden og en vigtig lakmusprøve for fremtiden. “Det er uhyre vigtigt for os, at vi grundigt dokumenterer og deler vores erfaringer og metoder. Det pibler jo frem med nye medier og teknologier, men for det lille egnsteater kan det virke uoverskueligt og svært tilgængeligt. Det vil vi lave om på og give selv det mindste teater lysten og evnen til at eksperimentere med fx VR,” siger Mads Damsbo, der har arbejdet med mediet, siden det fik en renæssance i 2012.

Image

Et hovedvenue med satellitter

Vil man opleve den mest iscenesatte version af Artificial Awakening, skal man til Helsingør på Kulturværftet, som er en engageret vært for oplevelser i mødet mellem teknologi og performance. Mikael Fock, chef og kunstnerisk leder af Kulturværftet udtaler;

”Det er dejligt at kunne lægge hus til et innovativt projekt, der rammer lige ind i det felt – kunst og kunstig intelligens – som vi selv er meget engagerede i på Kulturværftet. Vi er utroligt glade for, at Statens Kunstfond har sat en type projekt som dette i gang, og der er ingen tvivl om, at Artificial Awakening som projekt og format lægger nogle betydelige linjer ud for den måde, vi i fremtiden kommer til at arbejde med scenekunst-formater på.”

Ved hjælp af en hurtig netforbindelse og noget smart software vil utallige satellit-venues i teorien kunne beværte forestillingen samtidigt. Det vil bl.a. Nordisk Teaterlaboratorium, Odin Teatret i Holstebro. Teaterleder Per Kap Bech Jensen udtaler:

“Pandemien har på mange måder været en katalysator for at afprøve og teste nye formater, og Artificial Awakening er i denne sammenhæng et virkelig godt bud på, hvordan nye hjørner af scenekunsten kan blive udfordret og udviklet i mødet med publikum. Samtidig passer Artificial Awakening godt ind i teatrets egen strategiske udvikling, hvor laboratoriet ILITA, der ledes af Dina Abu Hamdan, netop arbejder med XR-teknologier.”


Artificial Awakening kan opleves fysisk på Kulturværftet i Helsingør og virtuelt hos Bombina Bombast i Malmø, i Huset CPH i Magstræde København og ved Nordisk Teaterlaboratorium – Odin Teatret i Holstebro.

Spilledage: 28.-30.maj 2021

Spilletider: 18:00 – 18:30 – 19:00 – 19:30 – 20:00 – 20:30 –

Kapacitet: 6 pladser til hver forestilling

Varighed: 60 minutter

Billetter kan findes her: kuto.dk/program/artificial-awakening


Kulturværftet og CLICK er partnere i et europæisk samarbejde, faciliteret af EU’s Media-program, hvor 13 forskellige kulturinstitutioner igennem tre år sætter fokus på kunstig intelligens (AI) via kunstneriske produktioner, konferencer, workshops – og som her, forskellig aktiviteter omkring, hvordan vi som samfund skal favne og anvende kunstig intelligens.

Image