!brute_force

Maja Smrekar, Kulturværftet, CLICK, Kapelica Gallery, Quoartis

Hvordan kan vi bruge kunst og kunstig intelligens til at bevidstgøre os om vores data? – Og hvad kan hunde lære os og teknologien i den forbindelse? Maja Smrekar fra Slovakiet er kunstner og arbejder med både kunstig intelligens og biologisk materiale – noget, som udfordrer vores opfattelser af, hvad mennesker er og kan. Sammen med bl.a. Kulturværftet arbejder Maja på kunstprojektet !brute_force, som undersøger relationen mellem mennesker og dyr – og teknologi, og som man under Ars Electronica 2020 vil kunne se brudstykker fra.

En kvinde og en hund kravler rundt efter hinanden i en stor, labyrintisk installation. På sig har de forskelligt bærbart måleudstyr – såkaldte wearables – der bl.a. aflæser deres hjerterytme og åndedræt og sender data videre til et neuralt netværk og en kunstig intelligens (AI). Målet er at synkronisere menneskets hjerterytme med hundens. Det kunne ligne et videnskabeligt forsøg, og det er det for så vidt også. Men først og fremmest er det en kunstnerisk proces, vi er vidne til. I løbet af de seneste par årtier har vores kultur med høj fart bevæget sig ind på det digitale område. Mennesket har i overvældende omfang overgivet data om sig selv, sine interesser, sin krop og færden og i sidste ende selvkontrollen til teknologien og dem, der ejer teknologien. Kunstprojektet !brute_force handler om, hvordan vi kan synliggøre etiske problemstillinger og blive aktivt involveret i beslutningsprocesserne omkring data og overvågningsteknologier.

En hovedrolle i dette projekt er menneskets bedste ven – hunden. For selv om vi har brug for teknologi, må vores nutid ikke kun begrænses til maskiner, og det er derfor vigtigt at tænke ikke-menneskelige eksistenser og deres kognitive kortlægning ind i rammerne, når vi genovervejer vores plads i verden og samtidig adresserer spørgsmålet om, hvor vores teknologi fører os hen i fremtiden. Så på den ene side repræsenterer installationen hunde- og menneskekroppe under en form for overvågningskapitalisme – som abstraktioner inden for den samlede viden om og kontrol med kropsfunktioner. På den anden side etablerer installationen et kritisk perspektiv ved at forestille sig sameksistensen mellem de to arter i en tilstand af fælles fysisk aktivitet.

Om Maja Smrekar Maja Smrekar (1978) er uddannet ved Sculpture Department of Fine Art and Design Academy i samarbejde med Academy of Theatre, Radio, Film and Television i Ljubljana, Slovenien og har en Master of Arts i video og nye medier. Smrekar arbejder i krydsfeltet af det internationale kunst- og videnskabsmiljø ved tværfagligt at undersøge ideologiske strukturer i samfundet. Med udgangspunkt i skulptur har hendes praksis gjort det muligt for hende at lede samarbejde med at udvikle tværkonceptuelle produktioner, der inkluderer forestillinger, installationer, stedspecifik kunst, tegninger, videoer, lyd samt bidrag til viden udvekslet inden for foredrag, foredrag og tekster. Hun har været gæsteprofessor ved Skulpturafdelingen ved Akademiet for Kunst og Design, Ljubljana, Slovenien (2018 – 2019), og gæstelektor ved Interface Culture Lab, Institut for medier, University of Art and Design, Linz, Østrig (2018), lige som hun har udstillet og optrådt flere steder verden over – og tidligere har besøgt Kulturværftets CLICK Festival med en performance.

Fakta

Brute force

Brute force er et datalogiudtryk, der dækker over en udtømmende afsøgning af et løsningsrum, fx afprøvning af samtlige mulige input til en funktion, indtil det ønskede resultat optræder. Eksempelvis kan et simpelt – såkaldt – brute force attack bestå i, at man har en liste med alle ord og almindelige passwords, som bliver kørt igennem, indtil der er adgang til et givent system.


!brute_force er skabt i samarbejde med Quo Artis (ES), Galerija Kapelica / Kapelica Gallery / Kersnikova Institute (SI) og Kulturværftet.

Lokale borgere inviteres med til digital festival – gratis entré

Verdens førende art-tech-festival Ars Electronica sender fra Kulturværftet 9.-13. september. Her har du mulighed for at komme helt tæt på førende teknologi, kunst og videnskab fra hele verden.

Kulturværftet og CLICK er udvalgt til at repræsentere Danmark på den internationale festival Ars Electronica, og gennem en række online-aktiviteter, der sendes fra Kulturværftet, stiller vi skarpt på kunst og kunstig intelligens.

Oplev bl.a. et AI-battle om den rigtige fortolkning af “virkeligheden”, hvor to politiske partiske kunstige intelligenser – den ene trænet på alt, det Trump har udtalt sig om Covid-19, og den anden på alt det, som direktøren for WHO har sagt, kæmper med publikum.

Se bl.a. også uddrag fra den nye forestilling SH4D0W produceret af Kulturværftet til Kulturværftets hologramscene, og som titlen antyder er inspireret af HC Andersens eventyr Skyggen. 

Læs mere her om alle de events, du kan opleve på Ars Electronica på www.kuto.dk/stage – Deltagelse er gratis. 

  • Støttet af:
  • Støttet af:
  • Støttet af:
  • Støttet af:
  • Støttet af:
  • Støttet af:
  • Støttet af:
  • Støttet af:
  • Støttet af: