!brute_force – Hvordan kan vi bruge kunst og kunstig intelligens til at bevidstgøre os om vores data?

– Og hvad kan hunde lære os og teknologien i den forbindelse?

En kvinde og en hund kravler rundt efter hinanden i en stor, labyrintisk installation.

På sig har de forskelligt bærbart måleudstyr – såkaldte wearables – der bl.a. aflæser deres hjerterytme og åndedræt og sender data videre til et neuralt netværk og en kunstig intelligens (AI).

Målet er at synkronisere menneskets hjerterytme med hundens.

Det kunne ligne et videnskabeligt forsøg, og det er det for så vidt også. Men først og fremmest er det en kunstnerisk proces, vi er vidne til.

I løbet af de seneste par årtier har vores kultur med høj fart bevæget sig ind på det digitale område. Mennesket har i overvældende omfang overgivet data om sig selv, sine interesser, sin krop og færden og i sidste ende selvkontrollen til teknologien og dem, der ejer teknologien.

Kunstprojektet !brute_force handler om, hvordan vi kan synliggøre etiske problemstillinger og blive aktivt involveret i beslutningsprocesserne omkring data og overvågningsteknologier.

En hovedrolle i dette projekt er menneskets bedste ven – hunden.

For selv om vi har brug for teknologi, må vores nutid ikke kun begrænses til maskiner, og det er derfor vigtigt at tænke ikke-menneskelige eksistenser og deres kognitive kortlægning ind i rammerne, når vi genovervejer vores plads i verden og samtidig adresserer spørgsmålet om, hvor vores teknologi fører os hen i fremtiden.

Så på den ene side repræsenterer installationen hunde- og menneskekroppe under en form for overvågningskapitalisme – som abstraktioner inden for den samlede viden om og kontrol med kropsfunktioner. På den anden side etablerer installationen et kritisk perspektiv ved at forestille sig sameksistensen mellem de to arter i en tilstand af fælles fysisk aktivitet.

Kunstprojektet har længe været under udarbejdelse, og kunstneren Maja Smrekar har igennem snart et år trænet med sine hunde og fodret den algoritme, som et hold af programmører samtidig har arbejdet på.

Alligevel er projektet blevet mere aktuelt end nogen sinde. Covid-19-pandemien har fremskyndet beslutningsprocesser og brug af en række sundhedsfaglige teknologier, også fx mobilbaserede platforme, der gør brug af kunstig intelligens, til overvågning af patienter.

Men hvordan vil privatlivets fred og sikkerhed blive håndteret?

Hvordan vil standardiseringer i sundhedskommunikationsprotokoller blive implementeret?

Hvem tager beslutningerne, hvem ejer vores sundhedsdata, og hvem har adgang til dem?

At arbejde med avanceret teknologi og programmering i kunsten og at bruge kunsten som en fri og eksperimenterende – og måske i nogles øjne provokerende – scene, giver mulighed for at sætte disse spørgsmål til diskussion på en helt anden måde, end fx videnskaben kan.

Når kvinden og hunden i !brute_force-performancen bærer medicinsk udstyr til overvågning af hjerte- og åndedrætstilstande, samles data fra begge arter i Apple-skyen, hvor de forstyrrer klassificeringsstatistikkerne for menneskets sundhed.

På samme tid samles data i !brute_force-skyen, hvor det neurale netværks output ’rådgiver’ mennesket om, hvordan det bliver ét med hundens hjerteslag. Ophavsretten til wearables bliver forstyrret gennem et kropshack – og hunde- og menneskekroppene bliver en abstrakt scene og skyen et søgepunkt for nye måder at artikulere fremtiden på.

I samme ånd har teamet bag !brute_force besluttet, at projektets algoritme skal danne basis for samarbejde frem for konkurrence, hvorfor dens aktivitet kan observeres af offentligheden via en interaktiv grænseflade.

I vores kulturhus, Kulturværftet i Helsingør, har vi længe haft et særligt fokus på tværæstetisk kunst, der nysgerrigt blander forskellige kunstneriske former med nye teknologier.

På vores årlige CLICK Festival har vi gennem de senere år har vi haft samarbejder med adskillige internationale kunstnere, der har arbejdet i krydsfeltet mellem performativ kunst og fx DNA-forskning, planters kommunikation og kunstig intelligens. Ved at kunne skabe oplevelser og følelser hos publikum mener vi, at kunsten med sit legende og undersøgende væsen har en vigtig rolle og kan noget ganske særligt i vores diskussion af udviklingen af vores samfund. Da vi for nogen tid siden fik mulighed for at indgå i et større EU-projekt, hvor 13 forskellige europæiske videns- og kulturaktører arbejder med at udforske kunstig intelligens, var det derfor oplagt for os at indgå i et internationalt produktionssamarbejde omkring !brute_force med slovenske Maja Smrekar, som vi også tidligere havde samarbejdet med.

Barbara Scherfig, projektleder på den danske del af !brute_force.

Det at få mulighed for at bevæge os ud i et internationalt produktionsmiljø er for os som lokalt kulturhus en kæmpe gave,” siger Barbara Scherfig. ”Dels har vi gennem det sidste år fået en indsigt og nogle kompetencer i feltet kunst og kunstig intelligens. Men at arbejde med lidt større, internationale produktioner giver os ud over et stærkt netværk også et udsyn, som vi kan tage med tilbage i vores lokalsamfund, fx når vi samarbejder med det lokale center for kunst, design og teknologi, Catch og andre lokale aktører.

Fakta

Brute force

Brute force er et datalogiudtryk, der dækker over en udtømmende afsøgning af et løsningsrum, fx afprøvning af samtlige mulige input til en funktion, indtil det ønskede resultat optræder. Eksempelvis kan et simpelt – såkaldt – brute force attack bestå i, at man har en liste med alle ord og almindelige passwords, som bliver kørt igennem, indtil der er adgang til et givent system.

Et europæisk netværk

!brute_force er skabt i samarbejde mellem Kulturværftet og CLICK Festival i Danmark og tre europæiske partnere; spanske Quo Artis Foundation og Kapelica Gallery / Kersnikova Institute fra Slovenien. Projektet er del i et større europæisk netværk af kulturinstitutioner med støtte af EU og med formålet at undersøge feltet mellem kunst, teknologi og kunstig intelligens.

Maja Smrekar

I spidsen for !brute_force står den slovenske kunstner Maja Smrekar (1978). Maja Smrekar er uddannet ved Sculpture Department of Fine Art and Design Academy i samarbejde med Academy of Theatre, Radio, Film and Television i Ljubljana, Slovenien og har en Master of Arts i video og nye medier. Smrekar arbejder i krydsfeltet af det internationale kunst- og videnskabsmiljø ved tværfagligt at undersøge ideologiske strukturer i samfundet. Med udgangspunkt i skulptur har hendes praksis gjort det muligt for hende at lede samarbejde med at udvikle tværkonceptuelle produktioner, der inkluderer forestillinger, installationer, stedspecifik kunst, tegninger, videoer, lyd samt bidrag til viden udvekslet inden for foredrag, foredrag og tekster. Hun har været gæsteprofessor ved Skulpturafdelingen ved Akademiet for Kunst og Design, Ljubljana, Slovenien (2018 – 2019), og gæstelektor ved Interface Culture Lab, Institut for medier, University of Art and Design, Linz, Østrig (2018), lige som hun har udstillet og optrådt flere steder verden over – og tidligere har besøgt Kulturværftets CLICK Festival med en performance.

Fakta

Kunstig intelligens

Maja Smrekar fra Slovakiet er kunstner og arbejder med både kunstig intelligens og biologisk materiale – noget, som udfordrer vores opfattelser af, hvad mennesker er og kan. Sammen med bl.a. Kulturværftet arbejder Maja på kunstprojektet !brute_force, som undersøger relationen mellem mennesker og dyr – og teknologi. Projektet og undersøgelsen kan følges på @clickfestival og vises på Ars Electronica i 2020 og på CLICK 2021.

!brute_force er skabt i samarbejde med Quo Artis (ES), Galerija Kapelica / Kapelica Gallery / Kersnikova Institute (SI) og Kulturværftet.

Lokale borgere inviteres med til digital festival – gratis entré

Verdens førende art-tech-festival Ars Electronica sender fra Kulturværftet 9.-13. september. Her har du mulighed for at komme helt tæt på førende teknologi, kunst og videnskab fra hele verden.

Kulturværftet og CLICK er udvalgt til at repræsentere Danmark på den internationale festival Ars Electronica, og gennem en række online-aktiviteter, der sendes fra Kulturværftet, stiller vi skarpt på kunst og kunstig intelligens.

Oplev bl.a. et AI-battle om den rigtige fortolkning af “virkeligheden”, hvor to politiske partiske kunstige intelligenser – den ene trænet på alt, det Trump har udtalt sig om Covid-19, og den anden på alt det, som direktøren for WHO har sagt, kæmper med publikum.

Se bl.a. også uddrag fra den nye forestilling SH4D0W produceret af Kulturværftet til Kulturværftets hologramscene, og som titlen antyder er inspireret af HC Andersens eventyr Skyggen. 

Læs mere her om alle de events, du kan opleve på Ars Electronica på www.kuto.dk/stage – Deltagelse er gratis.