Raindogs celebrating Tom Waits

Raindogs celebrating Tom Waits

Tom Waits’ univers er en after-hours bar i et skummelt kvarter hvor de skæve eksistenser og tragiske skæbner mødes med fallerede poeter og håbløse romantikere for at konkurrere om hvem der har mødt mest modgang i livet. Tom Waits’ univers er en kaj i Caribien hvor pirater bæller rom og danser tango mens de synger om terningspillende dværge og dystre hemmeligheder fra de syv have, akkompagneret af en ustemt guitar og et rustent trædeorgel. Tom Waits’ univers er en gammel knark der ringer til hans ungdoms elskede som han ikke har set i umindelige tider og kniber en tåre da han hører hendes stemme.

Raindogs opstod i 2003 og har siden da begejstret Tom Waits fans i Danmark og Norge ved mere en 200 koncerter. Bandet har spillet på alt fra små bodegaer til store festivaler og har derigennem udviklet et udtryk og en bandlyd der, samtidig med at være tro mod Tom Waits særegne univers, giver et personligt bud på hvordan den store trubadurs musik kan lyde. Raindogs spiller et bredt udpluk af Waits’ karriere, fra den country- og jazzinspirerede start med ”Closing Time” og ”Heart of Saturday Night” over den Caribiske piratmytologi han skabte med ”Raindogs” pladen, op til det stilmæssigt udefinérbare men højst personlige udtryk der findes på pladerne ”Real Gone” og ”Orphans”. Ole Johnny Stenslands dommedagsrøst lader intet tilbage af ønske i forhold til originalen og orkestrets upolerede og energiske spil skaber indtrykket af et ethjulet lokomotiv med kurs mod helvede.

Line up: Ole Johnny Stensland – guitar/vokal, Ask Nørholm – guitar/vokal,
Tormod Holm – saxofoner/percussion/vokal, Ole Jonas Storli – klaver/orgel,
Erik Olevik – bas, Håkon Berre – trommer/percussion

Dato: Søndag 13. november 2022

Tid: kl. 16.00

Døre: kl. 15.30

Sted: Kulturværftet

Pris: 175 kr.

Placering: Unummererede pladser

Kategori: Musik

Pressen skrev:

”…selv om Stensland nok ikke drukket lige så meget whisky som Waits selv, lød både stemmen og lydbilledet mindst ligeså gustent, råt og herligt som om det var den underfundige Waits selv der stod på udescenen i Son.”

Alexander Nyhagen, Østlandets blad (Norge)

Arrangementet er støttet af:

Image